لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۳۶

رسانه‌های عربی: حماس به‌زودی موافقت خود را با طرح پیشنهادی مصر اعلام خواهد کرد


اسماعیل هنیه (راست) و یحیی سنوار، از رهبران حماس. (آرشیو)
اسماعیل هنیه (راست) و یحیی سنوار، از رهبران حماس. (آرشیو)

رسانه‌های عرب‌زبان صبح روز شنبه ۱۵ اردیبهشت گزارش دادند که حماس به‌زودی موافقت خود با طرح پیشنهادی مصر اعلام خواهد کرد.

به گزارش روزنامه فلسطینی «القدس»، حماس موافقت خود با این طرح را طی روزهای آینده اعلام خواهد کرد. اما روزنامه «الشرق» نزدیک به دولت قطر گزارش داد که حماس این اقدام را طی ساعات آینده انجام خواهد داد.

«الشرق» به نقل از یک مقام حماس گزارش داد: «در پرتو تماس‌های اخیر با برادران میانجی در مصر و قطر، هیئت حماس روز شنبه برای تکمیل مذاکرات به قاهره می‌رود.»

یک مقام حماس به روزنامه «الشرق الاوسط» گفت هیئت حماس صبح روز شنبه وارد قاهره شده است. به ادعای او، تمرکز حماس بر روی دستیابی به «اجماع ملی» و بازسازی غزه است.

بر اساس برخی گزارش‌ها، مصر، قطر، اسرائیل، و حماس طی ساعات گذشته مذاکراتی درباره تعداد زندانیانی که در جریان توافق آزاد می‌شوند، انجام داده‌اند.

روزنامه «القدس» گزارش داد که حماس تضمین‌هایی از آمریکا درباره توقف دائمی جنگ و عقب‌نشینی نیروهای ارتش اسرائیل از نوار غزه در مرحله سوم توافق دریافت کرده است.

طبق گزارش‌ها، حماس پذیرفته که از آتش‌بس دائمی به عنوان پیش‌شرط مذاکرات صرف‌نظر کند. هنوز چند افسر ارشد ارتش اسرائیل گروگان حماس هستند و این گروه می‌تواند در مذاکرات مربوط به آتش‌بس دائمی از آنها به عنوان اهرم فشار استفاده کند.

این در شرایطی است که ارتش اسرائیل به رسانه‌های این کشور گفت که توافق برای آزادی گروگان‌ها تاثیری بر تهاجم به رفح ندارد.

به گفته ارتش اسرائیل، «همانطور که سیاستمداران تصمیم گرفته‌اند، ارتش اسرائیل وارد رفح خواهد شد و گردان‌های باقیمانده حماس در آنجا را بدون در نظر گرفتن وجود یا عدم وجود آتش‌بس موقت برای آزادی گروگان‌های مان نابود خواهد کرد.»

در همین ارتباط، یک منبع سیاسی به آژانس خبری «وای‌نت» گفت که اسرائیل به هیچ عنوان با پایان جنگ به عنوان بخشی از توافق موافقت نمی‌کند و ارتش اسرائیل برای آزادی گروگان‌ها وارد رفح می‌شود.

  • اشاره حماس به تایید توافق

یک مقام ارشد حماس صبح روز شنبه در سخنانی که از سوی کانال ١٢ تلویزیون اسرائیل نقل قول شد گفت که رهبری این گروه با اجرای مرحله نخست از توافق آزادی گروگان‌ها موافقت کرده است.

بر اساس این گزارش، تغییر در موضع حماس در نتیجه تضمین‌های ارائه‌شده از سوی آمریکا، قطر، و مصر مبنی بر عقب‌نشینی کامل ارتش اسرائیل از نوار غزه تا پایان اجرای توافق صورت گرفته است.

یک مقام ارشد سعودی تایید کرده که حماس با تضمین‌های ارائه‌شده از سوی آمریکا موافقت کرده است.

روزنامه اسرائیلی «معاریو» نیز به نقل از رسانه‌های عرب گزارش داد که یک مقام ارشد سعودی تایید کرده که حماس با تضمین‌های ارائه‌شده از سوی آمریکا موافقت کرده است.

گزارش کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل حاکی از آن است که ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا، روز شنبه پس از بازگشت به قاهره، با تیم مذاکره‌کننده ارشد حماس دیدار می‌کند.

به گفته مقام سعودی، بخشی از تضمین‌های ارائه‌شده به حماس این است که اسرائیل در هیچ یک از مراحل اجرای توافق وارد رفح نخواهد شد.

او افزود که سازش‌هایی درباره تعداد گروگان‌های اسرائیلی و زندانیان فلسطینی که قرار است در جریان توافق آزاد شوند، حاصل شده است.

پس از حمله تروریستی ۱۵ مهر حماس به اسرائیل که منجر به کشته‌شدن ۱۲۰۰ تن و گروگان گرفته شدن بیش از ۲۵۰ تن دیگر شد، اسرائیل تهاجم به غزه را با هدف نابودی این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی و بازگرداندن گروگان‌ها آغاز کرد.

در جریان مذاکرات با میانجیگری ایالات متحده، قطر و مصر در پاییز سال گذشته، بیش از ۱۰۰ گروگان ربوده‌شده آزاد شدند. هنوز ١٣٣ گروگان اسرائیلی در اسارت حماس در غزه هستند و اسرائیل معتقد است دست‌کم ۲۰ تن از آنها جان خود را از دست داده‌اند.

مقامات حماس از زمان حمله تروریستی ۱۵ مهر چندین بار تاکید کرده‌اند در صورت توان، حمله‌ای اینچنین را بارها تکرار خواهند کرد.

حماس بدون اشاره به تعداد اعضای کشته‌شده خود در نتیجه تهاجم اسرائیل به غزه می‌گوید بیش از ۳۴ هزار فلسطینی ساکن غزه تا کنون کشته و حدود ٧۵ هزار تن دیگر زخمی شده‌اند.

بخش فارسی صدای آمریکا نمی‌تواند به طور مستقل آمار و ارقام ارائه‌شده از سوی حماس را راستی‌آزمایی یا تایید کند.

در مقابل، اسرائیل بارها حماس را به استفاده از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی متهم کرده است.

ایالات متحده، بریتانیا، اتحادیه اروپا، ژاپن، اسرائیل، و شمار دیگری از کشورها حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌‌اند.

XS
SM
MD
LG